Ga naar de hoofdinhoud
Vlag Europese Unie Deze projecten zijn mede mogelijk gemaakt door diverse fondsen van de Europese Unie

Schaakstukken brengen beweging in het onderwijs

5 april 2017

 

Ontdek zelf wat Europees geld mogelijk maakt!

Op 12 en 13 mei vindt de zevende editie van de Europa om de hoek Kijkdagen plaats. Heel Nederland heeft dan de mogelijkheid een kijkje te nemen in de keuken van bijzondere projecten. Al deze projecten zijn mede mogelijk gemaakt met Europees geld.

Schaakstukken brengen beweging in het onderwijs

Eén van de projecten die mee doet met de Europa Kijkdagen is het project van het bedrijf 468 Educatie.

De ontwikkelaars Martin Elderson en Jozias Hillenkamp zijn een zoektocht gestart naar de mogelijkheden om de strategische bewegingen van schaakstukken uit het schaakspel te koppelen aan getallen (= rekenen), letters en woorden (=taal). Op zowel kleine als grote schaakborden worden letters of getallen geplaatst, waarvan de samenhang met behulp van de beweging van het schaakstuk, wordt gevonden door de leerling.

Pilot

Op basisschool CBS de Mandebrink in Appelscha wordt een pilot gedraaid, waarbij kinderen uit de groepen 3 en 4 werken met deze “leermethode”. De positieve ervaringen binnen de pilot zijn aanleiding om programmeurs software te laten ontwikkelen, die nodig is om de veelheid aan reken- en taalpuzzels op een slimme en voor leerkrachten hanteerbare wijze te gaan produceren. Daaraan is ook het ontwikkelen van een leervolgsysteem gekoppeld.

Het kind en de route naar zelfvertrouwen

“Kenmerkend en onderscheidend ten opzichte van andere methodes die in het onderwijs worden gebruikt, is de aandacht voor het leerproces en de leerstrategie van elk kind. We spreken uitsluitend van puzzels die je kunt oplossen. Dat kan op meerdere manieren, via verschillende routes, passend bij het kind. Elke stap die een kind in het oplossen van de puzzels zet is een stap vooruit. De kinderen ervaren dat ze iets kunnen, het draagt bij aan hun zelfvertrouwen”, vertelt Jozias.

“Omdat we optimaal inzetten op “ontwikkelwinst” voor alle kinderen, gesteund door de nieuwste inzichten vanuit de school-neuropsychologie, krijgen zowel fijn- als grofmotorische bewegingen de aandacht. Daarom wordt er, naast puzzels op een spelbord dan wel een vel met print, ook gewerkt met puzzels in “de ruimte”: In het speellokaal en op het schoolplein doen we oefeningen met kinderen waarbij ze volop kunnen (en moeten) bewegen, om een oplossing te vinden.”

Project bezoeken tijdens de Kijkdagen

Ontdekken op welke manier schaakstukken een bijdrage kunnen leveren aan rekenen, lezen en spelling voor kinderen? Kom dan op vrijdag 12 mei naar bassischool CBS de Mandebrink in Appelscha. Voor meer informatie, kijk op de projectpagina van 468 Educatie.