Ga naar de hoofdinhoud
Vlag Europese Unie Deze projecten zijn mede mogelijk gemaakt door diverse fondsen van de Europese Unie

Applied Polymer Innovations (API Institute)

Looptijd: van 11 december 2008 tot 31 december 2012

API Institute is gevestigd op het Emmtec Industry & Business Park in Emmen. API Institute bestaat sinds 2008 als zelfstandig onderzoeksinstituut. API Institute is voortgekomen uit de vroegere research- en ontwikkelingsafdeling van Diolen Industrial Fibers, een bedrijf dat in het verleden onderdeel was van Akzo Nobel in Arnhem. Alhoewel API Institute recentelijk is opgericht beschikt het over meer dan 25 jaar ervaring op het gebied van synthetische garens, engineering plastics, non-wovens en kunststof verpakkingsmaterialen. API Institute is gespecialiseerd in toegepast onderzoek aan kunststoffen. Door middel van een viertal consortia van API Institute met andere ondernemingen worden ontwikkeltrajecten voor nieuwe product-/marktcombinaties gerealiseerd, waarmee nieuwe bedrijvigheid wordt gegenereerd, vooral in Zuidoost-Drenthe. De partners in de consortia hebben vanuit hun eigen activiteiten een relatie tot ofwel de grondstoffenfase, de voortbrenging van polymeren, de verwerking ervan, of de afvalverwerking. De verwachte resultaten van de ontwikkeltrajecten bieden hun nieuwe marktperspectieven. Het betreffen de volgende consortia. Volledig biocomposteerbaar kunstgras Rayon Like PET autobandengaren Hoge sterkte garens voor offshore: ‘mooring ropes’ Gekleurde en gepersonaliseerde autogordels   1.     Volledig biocomposteerbaar kunstgras Dit consortium ontwikkelt een kunstgrasmat die na afloop van de levensduur volledig biocomposteerbaar is in een industrieel composteerbedrijf. Deze innovatie is een doorbraak waarmee de deelnemende bedrijven zich duurzaam (C2C) onderscheiden.   De levensduur van kunstgrasvelden is beperkt tot 10-15 jaar. De huidige kunstgrasmatten bestaan uit een combinatie van polymeer garen en een latex backing. Deze backing is niet recyclebaar, waardoor de mat na afloop moet worden verbrand of gestort. Een kunstgrasmat met volledig duurzaamheidkenmerk is, gegeven de steeds zwaardere eisen inzake duurzaamheid en klimaatneutrale oplossingen vanuit de overheden bij aanbesteding, een doorbraak in de markt.   Het ontwikkelingstraject bij dit project is gericht op de backing, de filamenten, het tuftweefsel, de infill en de onderplaten.   2.     Rayon Like PET autobandengaren Sinds een aantal jaren is de bandenindustrie druk doende met het introduceren van Run on Flat banden; banden waarop doorgereden kan worden als ze lek zijn. Voordelen van deze toepassing zijn velerlei. De drie belangrijkste: -       Veiligheid; door kunnen rijden bij een lekke band tot een veilige plaats is gevonden; -       Veiligheid; beperkte impact op het rijgedrag als een lek ontstaat bij hoge snelheid; -       Energiebesparing; er is geen reserveband nodig, de auto is lichter.   Het materiaal dat nu wordt gebruikt is rayon. Ofschoon als grondstof een natuurproduct (cellulose) is het 19e eeuwse productieproces ernstig vervuilend. Recent is een rayon fabriek in Oostenrijk afgebrand die niet meer kan worden opgebouwd omdat op geen enkele wijze aan de moderne milieu eisen kan worden voldaan. De autobanden industrie wil dan ook van rayon af.   Recentelijk heeft er een innovatieve doorbraak in de ontwikkeling plaatsgevonden; API Institute heeft een uitvinding gedaan waarmee een nieuw zeer sterk en hoge temperatuur bestendig polyestergaren ontwikkeld is dat de eigenschappen heeft om te kunnen worden gebruikt in een Run Flat Tire. Deze innovatie lost in potentie drie grote problemen op: -       Vergroting veiligheid van de bestuurder bij een lekke en/of beschadigde band; -       Oplossing voor de ernstige milieuvervuiling die door de productie van rayon wordt veroorzaakt; -       Sterke verbetering energiebalans door verminderd energieverbruik in de productie van het bandengaren én vermindering van het gewicht van de auto.   3.     Hoge sterkte polyestergarens voor offshore; ‘deep sea mooring ropes’ Booreilanden in de open zee worden aan de oceaanbodem vastgelegd door middel van kabels. Hoe dieper in de oceaan, des te langer de kabel. Deze kabels kunnen worden gemaakt uit staal. Echter, als de staalkabel te lang wordt, dan breekt de kabel onder zijn eigen gewicht. Door de toegenomen olieprijzen is men op steeds grotere diepte gaan boren, en vanaf ongeveer 1000 m is staal niet meer te gebruiken. Dit betekent dat bij grotere dieptes kabels moeten worden gebruikt van kunststof. In de praktijk is dit altijd polyester (PET) vanwege de sterke eigenschappen en gunstige kostprijs.   Tijde de orkaan Katrina zijn er in de golf van Mexico een groot aantal booreilanden op drift geraakt. Bij de evaluatie van dit drama is gebleken dat alle booreilanden die aan PET kabels hebben gelegen, de orkaan hebben overleefd, en dat alle booreilanden die op drift zijn geraakt, aan staalkabels lagen. Ook dit feit heeft een enorme verschuiving in de markt gegeven naar de toepassing van PET, ook voor kleinere dieptes. Op dit moment gaat iedereen er vanuit dat de prijsverlaging van olie slechts tijdelijk is. En daarmee komt het boren op extreem grote dieptes (1500 m tot 3000 m en mogelijk nog dieper) in beeld. Zo heeft Petrobrás een veld gevonden bij Brazilië op een diepte van 5000 m en er worden serieuze studies gemaakt naar de mogelijkheden om dit veld te ontwikkelen.   Het doel van dit project is het ontwikkelen van een nieuw garen voor toepassing in ‘mooring ropes’, gebaseerd op de kennis en ervaring van het voormalige Diolen (de Diolen 855TN is nog altijd de standaard in de wereld voor ‘mooring ropes’), maar met de toepassing van innovatieve concepten voor het bereiken van een zeer hoge modulus en sterkte.    4.     Gekleurde en gepersonaliseerde autogordels Autogordels zijn vrijwel altijd zwart. Een deel van het zwarte garen is gemaakt uit polymeer waaraan roet is toegevoegd. Dit garen is moeilijker te maken dan wit garen, en daarom duurder. Als alternatief kan wit garen zwart geverfd worden. Hiermee wordt echter niet zo’n intense zwarte kleur verkregen als bij het zgn. spun-dyed zwart. Voor de veiligheidsgordelleverancier heeft aanverven een aantal nadelen die te maken hebben met kosten en milieubelasting. De innovatie betreft het ontwikkelen van een methode om additieven op de spinmachine toe te voegen. In eerste instantie betreft de innovatie het kleuren van autogordels via gekleurde grondstoffen, dus niet langer door het aanverven. Deze doorbraak heeft de volgende doelstellingen: -       Het drastisch verminderen van de huidige milieuvervuilende aanverfmethoden (dipping); -       Het vergroten van de persoonlijke veiligheid van de bestuurder door brandvertragende/reflecterende en/of fluorescerende eigenschappen aan de grondstof voor de autogordels toe te voegen; -       Het mogelijk maken van de verbeterde eigenschappen voor de massamarkt in de automotive.       Regels toegang Emmtec Industry & Business Parc (Eerste Bokslootweg 17, 7821 AT Emmen) Personen jonger dan 14 jaar mogen het park niet betreden. Toegang voor de bezoekers alleen via de Hoofdpoort, Eerste Bokslootweg 17. Mocht bezoek zich bij de Zuidpoort melden dan zal de portier van de Zuidpoort ze terug moeten sturen naar de Eerste Bokslootweg 17. Legitimatie verplicht (ID-kaart of paspoort). Filmen en fotograferen op het park en in de gebouwen is verboden. Roken. Op het terrein en in de bedrijfsgebouwen en kantoren geldt een algeheel rookverbod. Roken is toegestaan op daarvoor aangewezen plaatsen.    

Wist je dat

In Nederland zijn er vier uitvoeringsorganisaties waar je terecht kunt voor het aanvragen van EFRO-subsidies. Dit kan in Noord-, Oost-, Zuid- en West-Nederland. Kijk voor meer informatie op de pagina 'Fondsen'.

Deze onderverdeling is als volgt: 190 miljoen voor het landsdeel West, 114 miljoen voor Zuid, 104 miljoen voor Noord en 100 miljoen euro voor Oost. Veel geld waarbij het er vooral gaat om het ondersteunen van het innovatieve MKB. En het bevorderen van de koolstofarme economie.

Het gaat om de volgende vier thema's: Innovatie bij het MKB, Geld maken met kennis, Koolstofarme economie en Duurzame ontwikkeling in de vier grote steden

Je herkent deze projecten aan het EFRO-logo op hun website, brochure, bouwbord, gebouw of poster.

Ben jij nieuwsgierig naar deze projecten? Een keer per jaar organiseren we de Europa om de hoek Kijkdagen. Grijp deze kans en kom langs! Kijk voor meer informatie op www.europaomdehoek.nl/kijkdagen

Europa om de hoek

Europa om de hoek

Europa werkt samen met Nederlandse ondernemers, overheden en scholen al jaren aan economische groei en de oplossing van maatschappelijke vraagstukken. Zo zijn in Nederland een heleboel verschillende projecten die deels worden gefinancieerd met Europees geld.

Ben je benieuwd welke projecten zich bij jou om de hoek bevinden? Op deze website kun je honderden projecten bekijken! Heb je een idee voor een project of wil je meer weten over het aanvragen van een Europese subsidie? Dan vind je hier meer informatie:

raak geïnspireerd bekijk de fondsen