Ga naar de hoofdinhoud
Vlag Europese Unie Deze projecten zijn mede mogelijk gemaakt door diverse fondsen van de Europese Unie.

CEMSS Car-sensor Enhanced Mobility and Safety System

Looptijd: van 1 januari 2017 tot 30 juni 2018
Plattegrond van de locatie van het project

Beijer Automotive BV (Beijer Automotive) is een wereldwijd erkende autoriteit op het gebied van automotive-CAN netwerken en het ontsluiten en interpreteren van voertuigdata en signalen. Middels haar gepatenteerde Bus to Signal Interface® (B2S) en Beijer CAN Interface (BCI) platform (= OBU – On Board Unit) kan Beijer alle denkbare voertuiginformatie leveren, zoals snelheid, toerental, stuurwielpositie, range en state of charge, verbonden met laadsysteem, afstand tot voorligger, kilometerstand, gebruik van rem, verlichting, ruitenwisser of alarmlichten.
De CAN oplossingen van Beijer worden al jaren ingezet voor track & trace, fleetmanagement systemen, taximeter-systemen, systemen in overheidsvoertuigen etc., waarbij CAN data technologie wordt gebruikt om informatie over verbruik, snelheid of kilometerstand voor de betreffende toepassingen beschikbaar te maken.

Middels haar gepatenteerde Bus to Signal Interface® (B2S), het Beijer CAN Interface (BCI) platform (= OBU – On Board Unit) en de dagelijks geactualiseerde CAN database van ruim 95% van alle voertuigen kan Beijer alle denkbare voertuiginformatie leveren, zoals snelheid, toerental, stuurwielpositie, range en state of charge, verbonden met laadsysteem, buitentemperatuur, verbruik, afstand tot voorligger, kilometerstand, gebruik van rem, verlichting, ruitenwisser of alarmlichten. Beijer levert deze interfacing en interpretatie technologie nu al aan een substantieel deel van de voertuigen die middels after market systemen op enige manier zijn verbonden met internet. De infrastructuur om betaalbaar een verbinding met de voertuigen te maken is voorhanden in de vorm van de bestaande 2G/3G/4G/5G GSM-netwerken.

Be-Mobile is een Belgische verkeersinformatie serviceprovider die eind 2006 opgericht werd. De activiteiten van Be-Mobile liggen in het inwinnen van verkeersdata, het integreren van verkeersdata tot verkeersinformatie en het verspreiden van verkeersinformatie services. De laatste jaren zijn daar bijkomende diensten bovenop de data bijgekomen om zo de business logica van bepaalde markten mee te nemen in ons aanbod. Be-Mobile onderscheidt drie markten: De navigatie markt , de media markt en de Technology Service markt.
Be-Mobile ambieert om van verkeersinformatie serviceprovider door te groeien naar een echte mobiliteitsdienstverlener. Hierbij wordt de business kennis van verschillende markten mee als dienst bovenop de data gebouwd. Dit leidt tot een disruptief businessmodel waarbij bestaande technische dienstenleveranciers worden beconcurreerd met een data driven service.

Vanuit deze insteek wil Be-Mobile waarde toevoegende kennis in technologie omzetten bovenop onze data. Dit heeft de afgelopen jaren geleid tot een roadmap die gefocust was op applicatie componenten.

Probe Vehicle Data (PVD) zijn verzamelde car sensor data (o.a. snelheid, remgebruik, toerental, weersinformatie; het gebruik van ruitenwissers, verlichting en mistlampen, aantal inzittenden) afkomstig uit het CAN-bus netwerk van voertuigen. Deze data kan via een 3G of 4G verbinding worden verzonden naar een centrale webserver of naar wegkant systemen, (Road Side Units). Vooral nog fleetowners zoals leasebedrijven en taxibedrijven maken gebruik van PVD om data te verkrijgen over het gebruik van hun auto’s. In toenemende mate wordt PVD echter ook ingezet voor gebruik in verkeersmanagement.
Deze data zijn onderdeel van de connected car. Met connected technologieën, uitgebreid met PVD, kunnen voertuigen ook coöperatieve voertuigen worden.

Floating Car Data (FCD) is verkeersdata verkregen met behulp van het Global Positioning System (GPS). Een voertuig dat met GPS is uitgerust (navigatie of smartphone), kan nauwkeurig in tijd en ruimte worden gevolgd. Met satellietpositiebepaling is het mogelijk een veelheid aan voertuiggegevens in te winnen. Door de tijd-ruimte-gegevens te koppelen aan een digitale wegenkaart, kan de vertaalslag worden gemaakt naar de weggebonden verkeersinformatie. Om periodiek over betrouwbare verkeersgegevens te kunnen beschikken, worden gegevens over langere tijd ingewonnen en voor vergelijkbare tijdsperioden en trajecten samengenomen. Deze historische gegevens zijn geschikt om een prognose van de reistijd te geven, maar minder geschikt om tot actuele verkeersdata te komen. Juist bij afwijkende situaties (incidenten, slecht weer, etc.) zijn actuele gegevens van belang. Middels GPS kan de detector in het voertuig zijn positie met een nauwkeurigheid van 3 meter bepalen.

Om automobilisten en verkeerscentrales real-time van verkeersinformatie, verkeerswaarschuwingen, alertheids waarschuwingen, snelheids-, volgafstand- en rijstrook advies te voorzien via veiligheidsapplicaties op navigatiesystemen, smartphone apps, in-car displays is een combinatie van FCD en PVD noodzakelijk. De actuele data wordt op een centraal webplatform middels geavanceerde algoritmen gecombineerd tot adviezen.

Wist je dat?

In Nederland zijn er vier uitvoeringsorganisaties waar je terecht kunt voor het aanvragen van EFRO-subsidies. Dit kan in Noord-, Oost-, Zuid- en West-Nederland. Kijk voor meer informatie op de pagina 'Fondsen'.

Deze onderverdeling is als volgt: 190 miljoen voor het landsdeel West, 114 miljoen voor Zuid, 104 miljoen voor Noord en 100 miljoen euro voor Oost. Veel geld waarbij het er vooral gaat om het ondersteunen van het innovatieve MKB. En het bevorderen van de koolstofarme economie.

Het gaat om de volgende vier thema's: Innovatie bij het MKB, Geld maken met kennis, Koolstofarme economie en Duurzame ontwikkeling in de vier grote steden

Je herkent deze projecten aan het EFRO-logo op hun website, brochure, bouwbord, gebouw of poster.

Benieuwd welke projecten dit zijn? Kijk dan op www.europaomdehoek.nl/kijkdagen!

Europa om de hoek

Europa om de hoek

Europa werkt samen met Nederlandse ondernemers, overheden en scholen al jaren aan economische groei en de oplossing van maatschappelijke vraagstukken. Zo zijn in Nederland een heleboel verschillende projecten die deels worden gefinancierd met Europees geld. 
Ben je benieuwd welke projecten zich bij jou om de hoek bevinden? Op deze website kun je honderden projecten bekijken! 

Wil je meer weten over coole dingen die bij jou om de hoek worden gedaan met Europees geld? Doe mee met de EODH-quiz en win gave prijzen!

raak geïnspireerd bekijk de fondsen