Ga naar de hoofdinhoud
Vlag Europese Unie Deze projecten zijn mede mogelijk gemaakt door diverse fondsen van de Europese Unie.

Decision support systeem voor geautomatiseerde maritieme navigatie

Looptijd: van 1 maart 2021 tot 15 december 2023
Plattegrond van de locatie van het project

In dit project wordt een gedigitaliseerd decision support systeem voor schepen ontwikkeld. Dit systeem bestaat uit een innovatief voorspellingsmodel en prototypen van benodigde hardware en software. Met deze innovatie wordt het mogelijk om vroegtijdig en locatie-specifiek veiligheidsadvies aan varende schepen te geven, waardoor de veiligheid en efficiëntie van de maritieme sector sterk toenemen. Extreme scheepsbewegingen veroorzaken verlies van lading, materiële schade, en in het ergste geval kapseizen van schepen. Schepen verliezen jaarlijks duizenden containers en recentelijk kwamen vanaf de MSC ZOE 342 containers in de Waddenzee terecht. Dergelijke ongevallen leiden tot hoge kosten en ernstige milieuvervuiling. Het voorspellen – door middel van kunstmatige intelligentie – en inspelen op extreme scheepsbewegingen kan dit wereldwijde probleem oplossen. Deze ontwikkeling wordt echter bemoeilijkt door de vele factoren die scheepsgedrag bepalen. Dit zijn zowel statische factoren, zoals het ontwerp van het schip en de beladingstoestand, als ook dynamische factoren: lokale golven, stroming, vaarroute en vaarsnelheid. Deze factoren zijn individueel lastig te voorspellen, en ook over de onderlinge samenhang ontbreekt nog veel kennis. MKB-bedrijven HMC en Hermess gaan de belangrijkste parameters voor scheepsgedrag bepalen en koppelen aan lokale weersgegevens in een voorspellingsmodel. Het model is uniek omdat het tijdens de zeereis wordt verfijnd met real-time bewegingsmetingen vanaf het schip. Dit geeft een zeer hoge betrouwbaarheid van voorspellingen, op basis waarvan adviezen worden uitgebracht om veilig scheepsgedrag te garanderen en optimaliseren. Dit kunnen bijvoorbeeld aanpassingen zijn aan de vaarroute, de vaarsnelheid, of het ballastwater. Het model biedt ook kansen voor energiezuinig varen – en dus CO2-reductie – en vaartijdverkorting. Om het voorspellingsmodel te gebruiken als decision support systeem wordt tevens de benodigde hardware en software ontwikkelt in het project. De hardware bestaat o.a. uit een nieuw type motionbox, die real-time scheepsbewegingen meet en verzend naar wal. Door het voorspellingsmodel en operationeel systeem gelijktijdig te ontwikkelen kan het decision support systeem op korte termijn worden aangeboden aan de maritieme sector. Er is een grote vraag vanuit de sector, en deze zal in de toekomst enkel toenemen omdat er door klimaatsverandering grotere kans is op extreem weer en extreem scheepsgedrag. Beide MKB-bedrijven zijn hard geraakt door COVID19. Door de reisbeperkingen is een deel van hun dienstverlening stil komen te liggen en liepen opdrachten ernstige vertraging op.

Europa om de hoek

Europa om de hoek

Europa werkt samen met Nederlandse ondernemers, overheden en scholen al vele jaren aan economische groei en oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Zo worden er in Nederland een heleboel projecten deels gefinancierd met Europees geld om onze wereld mooier te maken. 
Ben je benieuwd welke projecten zich bij jou om de hoek bevinden? Op deze website kun je honderden projecten bekijken! 

 

 

raak geïnspireerd bekijk de fondsen