Ga naar de hoofdinhoud
Vlag Europese Unie Deze projecten zijn mede mogelijk gemaakt door diverse fondsen van de Europese Unie.

Duurzaam energiezuinig elektrisch aangedreven 4x4 Mijnbouw vehicle

Looptijd: van 1 december 2017 tot 30 november 2019
Plattegrond van de locatie van het project

In onderhavig project gaat het consortium bestaande uit HFX Research B.V. en FD 4x4 Centre een duurzame elektrisch aangedreven 4x4 mijnbouw vehicle ontwikkelen. De ondergrondse mijnbouw industrie is met name door uitstoot van schadelijke gassen en fijn stoffen door diesel aangedreven bedrijfsmiddelen erg belastend voor het milieu en voor de gezondheid van haar medewerkers. Binnen de ondergrondse mijnbouw industrie is er daarom een grote behoefte aan vergroening en verduurzaming, elektrische aandrijving van bedrijfsmiddelen wordt gezien als meest veelbelovende alternatief. De grote spelers in de automotive industrie focussen zich echter hoofdzakelijk op hybride en elektrische aandrijving van personenauto’s vanwege de veel hogere potentiele omvang van deze markt. Het consortium in dit project gaat een duurzame 4x4 mijnbouw vehicle ontwikkelen met een volledig elektrische efficiënte aandrijving en elektromotor die in staat is om betere prestaties te leveren met minder slijtage in de aandrijflijn, lagere onderhoudskosten, en minder downtime dan de conventionele diesel aangedreven voertuigen die in de mijnbouw gebruikt worden waardoor de levensduur wordt verdubbeld en de NOx uitstoot wordt geëlimineerd. In onderhavig project is sprake van een kwalitatief hoogwaardig consortium dat bestaat uit twee projectpartners op een specifiek kennisgebied. HFX is een research organisatie pur sang, en heeft veel kennis op het gebied van energiesystemen en hoog complexe industriële processen. Daarnaast beschikt het over de noodzakelijke kennis met betrekking tot motorische ontwikkelingen in de automotive sector. FD 4x4 is zeer bedreven in het modificeren van bestaande Toyota Land Cruiser 4x4 vehicles tot 4x4 vehicles die bestendig zijn tegen zware beproevingen. FD 4x4 beschikt over passende faciliteiten die het mogelijk maken om met hoogwaardig vakmanschap gericht aanpassingen te verrichten op de vehicles in de mijnbouw branche. De organisatie heeft veel kennis en ervaring opgedaan met het ombouwen van auto’s waarbij er zelfs al succesvol een bestaande Toyota Land Cruiser van diesel naar elektrisch is omgebouwd. Nu het echter zelf een voertuig gaat ontwikkelen kan het deze kennis gebruiken en toepassen in een R&D-project ondersteund door HFX dat geruime ervaring heeft in de uitvoering van dergelijke projecten. De ontwikkeling van het voertuig bestaat uit een aantal deelcomponenten. Zo worden er zowel een energiezuinige elektromotor met aandrijflijn, duurzame vehicle constructie als een oplaadcontainer ontwikkeld. Verschillende innovaties, hoofdzakelijk uitgevoerd door HFX, in de elektromotor en aandrijflijn zorgen ervoor dat deze energiezuiniger is dan conventionele elektromotoren. Projectpartner FD 4x4 Centre ontwikkelt in onderhavig project de totale constructie van de vehicle waarin de belangrijkste innovatie zit in het ontwerp van het chassis. Kernelement van het te ontwikkelen 4x4 voertuig is dat het een efficiënt, duurzaam, simplistisch en modulair ontwerp krijgt. Ondanks de eenvoud van de vehicle, zal het voldoende bescherming moeten bieden aan de vochtgevoelige elektrische componenten en dient de veiligheid van de passagiers gewaarborgd te worden. Het verdienmodel van onderhavig project ligt vooral verscholen achter het netwerk van FD 4x4 Centre. De onderneming heeft namelijk wereldwijd klanten binnen de mining industrie, waaruit jaarlijkse omzet gegenereerd wordt. Om het product verder op de markt te promoten gaat het consortium gebruik maken van lokale partners in verschillende landen. Hierdoor verwacht het consortium zeer positieve economische resultaten te behalen. Het project vindt direct aansluiting bij de topsector HTSM en specifiek het thema ‘’Automotive’’. In het focusgebied ‘Future powertrain’ wordt in een programmalijn gezocht naar efficiëntere aandrijflijnen, hybridisering en elektrische voertuigtechnologie. Het doel van dit project is de ontwikkeling van een prototype elektrisch aangedreven 4x4 mijnbouw vehicle dat voorgenomen technische werkingsprincipes kan bewijzen. Bij succes zal de vervolgfase van marktintroductie plaatsvinden door demonstratie aan potentiële klanten binnen de industrie om hen te overtuigen van de toegevoegde waarde van de ontwikkeling ten einde lucratieve commerciële resultaten uit verkoop te genereren en bij te dragen aan de verduurzaming en vergroening van de mijnbouw industrie.

Wist je dat?

In Nederland zijn er vier uitvoeringsorganisaties waar je terecht kunt voor het aanvragen van EFRO-subsidies. Dit kan in Noord-, Oost-, Zuid- en West-Nederland. Kijk voor meer informatie op de pagina 'Fondsen'.

Deze onderverdeling is als volgt: 190 miljoen voor het landsdeel West, 114 miljoen voor Zuid, 104 miljoen voor Noord en 100 miljoen euro voor Oost. Veel geld waarbij het er vooral gaat om het ondersteunen van het innovatieve MKB. En het bevorderen van de koolstofarme economie.

Het gaat om de volgende vier thema's: Innovatie bij het MKB, Geld maken met kennis, Koolstofarme economie en Duurzame ontwikkeling in de vier grote steden

Je herkent deze projecten aan het EFRO-logo op hun website, brochure, bouwbord, gebouw of poster.

Benieuwd welke projecten dit zijn? Kijk dan op www.europaomdehoek.nl/kijkdagen!

Europa om de hoek

Europa om de hoek

Europa werkt samen met Nederlandse ondernemers, overheden en scholen al jaren aan economische groei en de oplossing van maatschappelijke vraagstukken. Zo zijn in Nederland een heleboel verschillende projecten die deels worden gefinancierd met Europees geld. 
Ben je benieuwd welke projecten zich bij jou om de hoek bevinden? Op deze website kun je honderden projecten bekijken! 

Wil je meer weten over coole dingen die bij jou om de hoek worden gedaan met Europees geld? Doe mee met de EODH-quiz en win gave prijzen!

raak geïnspireerd bekijk de fondsen