Ga naar de hoofdinhoud
Vlag Europese Unie Deze projecten zijn mede mogelijk gemaakt door diverse fondsen van de Europese Unie

GIP ERW (INTERREG DE-NL)

Looptijd: van 1 januari 2016 tot 31 december 2019

Het grensinfopunt is de vraagbaak voor iedereen die vanuit Duitsland en Nederland vragen heeft over regelgeving met betrekking tot arbeid, inkomen en sociale zekerheid. Vanuit een eenduidig afgestemd aanbod aan informatie langs de Nederlands-Duitse grens worden inwoners uit beide landen ondersteund middels antwoorden en adviezen op vragen die zij hebben. De doelgroep zijn huidige grensgangers, voormalige grensgangers en toekomstige grensgangers die zich orïenteren op de grensoverschrijdende arbeidsmarkt, daarnaast kunnen ook werkgevers bij het GrensInfoPunt terecht. Dankzij de fysieke aanwezigheid van de SVB, Rentenversicherung, UWV, Agentur für Arbeit, DGB en FNV kunnen ook complexere vraagstukken ter plaatse beantwoord worden. Daarnaast beschikt het GrensInfoPunt bij de Euregio Rijn-Waal over een uitgebreid partnernetwerk met nationale organisaties (zoals Belastingsdienst, Krankenkassen, Finanzamt etc.) en kan het GrensInfoPunt gebruik maken van de hier aanwezige capaciteit en kennis. Daarnaast zal het euregionale GrensInfoPunt periodieke (belasting)spreekuren organiseren voor inwoners, waarbij alle partners uit het netwerk op locatie aanwezig zijn. Ook biedt het GrensInfoPunt op verzoek advies ter plaatse voor specifieke doelgroepen. Het GrensInfoPunt Euregio Rijn-Waal verzorgt eveneens het bijscholingsaanbod voor de eerstelijnsadviseurs van de overige Nederlands-Duitse GrenzInfoPunkte.

Wist je dat

De subsidieregelingen INTERREG Deutschland-Nederland gelden zowel voor Duitse als voor Nederlandse projectpartners. Dat is bijzonder, want bij de meeste internationale programma’s gelden vaak toch nog nationale regelingen. Door de gezamenlijke regelingen wordt gewaarborgd dat alle subsidieontvangers gelijk behandeld worden. Het leidt er soms wel toe dat regelingen anders zijn dan u gewend bent (en soms ook wat moeilijker).

Voor de sectoren Energie, Health, Agrifood, Logistiek en HTSM zijn er in samenwerking met experts uit wetenschap, bedrijfsleven en overheid “strategische initiatieven” opgesteld. Dat zijn thematische kaders waarbinnen elk INTERREG-project in betreffende sector moet vallen. Zo wordt ervoor gezorgd dat INTERREG bijdraagt aan de benodigde innovaties binnen deze belangrijke sectoren.

Met de zogenoemde “kaderprojecten” wordt in het programmagebied geld ter beschikking gesteld voor mini-projecten zoals een uitwisseling tussen twee scholen of bijvoorbeeld sportverenigingen. Juist deze activiteiten zorgen ervoor dat er draagvlak ontstaat voor de grensoverschrijdende samenwerking, ook later op een groter niveau. Voor het aanvragen van een subsidie kunt u terecht bij de Euregio bij u in de buurt (zie voor meer informatie onze website www.deutschland-nederland.eu)

Door het Duitse federale systeem hebben de deelstaatregeringen van Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen relatief veel eigen bevoegdheden. INTERREG valt onder de taak van de deelstaten en niet van de federale regering in Berlijn. Het kan dus zijn dat u met verschillende ministeries of contactpersonen te maken heeft.

Binnen een aantal projecten bestaan mogelijkheden om als MKBer “aan te haken” zodat u niet wordt geconfronteerd met lange procedures en snel kunt beginnen met uw innovatieve projectidee. Neemt u contact op met uw regionale programmamanagement voor de precieze mogelijkheden.

Europa om de hoek

Europa om de hoek

Europa werkt samen met Nederlandse ondernemers, overheden en scholen al jaren aan economische groei en de oplossing van maatschappelijke vraagstukken. Zo zijn in Nederland een heleboel verschillende projecten die deels worden gefinancieerd met Europees geld.

Ben je benieuwd welke projecten zich bij jou om de hoek bevinden? Op deze website kun je honderden projecten bekijken! Heb je een idee voor een project of wil je meer weten over het aanvragen van een Europese subsidie? Dan vind je hier meer informatie:

raak geïnspireerd bekijk de fondsen