Ga naar de hoofdinhoud
Vlag Europese Unie Deze projecten zijn mede mogelijk gemaakt door diverse fondsen van de Europese Unie

Hotel The Exchange

Looptijd: van 20 november 2008 tot 31 december 2013
Damrak - Amsterdam

Het moet de rode loper van Amsterdam worden: het Damrak en aansluitend het Rokin. Is daar al iets van te zien? Jazeker, op de nummers 49 tot en met 51 wordt de nieuwe toon gezet. Ondernemers Suzanne Oxenaar en Otto Nan hebben hier met Hotel The Exchange een prestatie van formaat geleverd, nadat ze eerder succesvol het Lloyd-hotel & Culturele Ambassade in Amsterdam ontwikkelden. De rode draad in dit nieuwe project is mode. ‘Het hele project is in feite één grote productontwikkeling.’

Spannend was het zeker, toen op 2 december 2011 de deuren van Hotel Exchange, Stock en OPTIONS open gingen, zo blikt Suzanne Oxenaar terug. ‘Maar basically ben ik heel tevreden. We hebben zoveel publiciteit gehad! En ook het aantal boekingen verloopt goed. Januari is altijd een moeilijke maand, maar inmiddels zitten we behoorlijk vol.’ De opening vormde de afsluiting van een hectische periode, waarin op meerdere borden gelijk geschaakt moest worden: ‘We waren op alle fronten tegelijk bezig. (lacht) Het is maar goed dat je je dat van tevoren niet allemaal realiseert.’ Het spel ging op de wielen toen Oxenaar en haar compagnons tot de conclusie kwamen dat ze toe waren aan een nieuwe uitdaging. ‘Het Lloyd-hotel & Culturele Ambassade liep, dat was een succes geworden. Toen hadden we wel weer zin in iets nieuws. Maar wat en waar?’ Een gesprek met de hotelloods van de gemeente Amsterdam leverde een aantal mogelijke locaties op. Ook de naam Damrak viel: ‘Dat zette ons gelijk aan het denken; laten we gaan kijken! Eigenlijk wel tot de verbazing van de hotelloods, maar wij hadden hier gelijk een goed gevoel bij.’

Groot muizennest
Het bezoek aan de drie panden op Damrak 49, 50 en 51 – kort daarvoor aangekocht door Stadsgoed – vond plaats, met een positieve uitkomst: hier lagen kansen voor een nieuw hotel. Oxenaar: ‘Wij vonden het een uitdaging. Recht tegenover de Beurs van Berlage, heel anders dan het Lloyd Hotel. Als we serieus iets wilden, moest er echter wel binnen een paar weken een plan bij de gemeente Amsterdam worden ingediend. Het betekende dat er voor de grotendeels leegstaande paden – waarvan één met monumentenstatus – in no time een concept moest worden ontwikkeld.’ Onderzoek achter de voordeur wees uit dat de panden onderling waren verbonden en één groot muizennest van kamers, gangetjes en trappetjes vormden. Het dragende concept voor het hotel werd gelukkig snel gevonden: ‘Al doordenkend op het project Rode Loper en 2012 en de nadruk die daarbinnen wordt gelegd op fashion, kwam Otto Nan op een gegeven moment met de opmerking: het is hier net een catwalk, deze extreme en diverse straat waar van alles voorbij raast. Laten we de kamers behandelen alsof het modellen zijn. Ze moeten aangekleed worden.’

Veel creativiteit
Voor die aankleding werd de samenwerking gezocht met het Amsterdam Fashion Institute. ‘We kenden de toenmalige directie en daar was men direct enthousiast. Maar het was wel pittig: direct aan het begin van hun laatste studiejaar moesten de studenten aan de slag. Ze mochten het hotel als hun schetsboek gebruiken en met ideeën voor de kamers komen – binnen anderhalve maand.’ Uit de schetsen werd een aantal geselecteerd om daadwerkelijk toe te passen. De creativiteit van de studenten was groot, aldus Oxenaar: ‘De studenten hebben veel materialen gebruikt die al in de leegstaande panden aanwezig waren; daar hebben ze hun inspiratie uit gehaald. Een studente haalde bijvoorbeeld een oud hotelbed uit elkaar en bekleedde daarmee de wanden. Op basis daarvan hebben we allerlei stoffen kunnen laten maken bij het Textielmuseum in Tilburg – 700 meter in totaal – waarmee de kamers zijn bekleed.’ Voor de meer ‘publieke’ ruimten zoals het café/restaurant Stock en winkel OPTIONS werd architectenbureau Onswerk aangetrokken, om in bouwteamverband met de medewerkers van Stadsgoed de grote bouwkundige ingrepen ter hand te nemen, zoals het herstel van de steeg tussen de panden 50 en 51. Last but not least moest ook financiering voor de verbouwplannen worden gevonden. Opvallend genoeg – zeker in deze crisistijd – verliep dat traject heel snel, aldus Oxenaar: ‘We hebben de ING als financier kunnen aantrekken, dat was binnen twee maanden rond. Blijkbaar hebben we met Lloyd Hotel een snaar weten te raken; er was vertrouwen. Ook in dit nieuwe concept.’

 Rode huisje
En toen kwam de fase van uitvoering en realisatie. Suzanne Oxenaar hierover: ‘Als je begint met heel precies te werk gaan, dan houdt het ook niet meer op. Dan wordt het een continu gevecht om het tot in de details goed te krijgen.’ Details die zowel gelegen zijn als in het herstel van monumentale waarden, maar ook in de toevoeging van nieuwe elementen zoals het rode huisje waarin de receptie is gevestigd – door Oxenaar liefkozend het ‘handtasje’ genoemd. Een ander mooi detail: de tegels die speciaal door fabrikant Mosa voor dit hotel zijn ontwikkeld en inmiddels op tal van andere plekken worden toegepast. Of de prachtige toonbank in café Stock in de vorm van goudstaven, als referentie aan de tegenover gelegen Beurs van Berlage. ‘Het hele project is in feite één grote productontwikkeling.’

Zonder de samenwerking met Stadsgoed was het niet gelukt, zo sluit Oxenaar af: ‘Samen hadden we de ambitie om er hier een heel bijzonder hotel van te maken. Dat was voor Stadsgoed ook de eerste keer. Ze hebben heel goed meegedacht in het concept en hoe zich dat verhoudt tot de Rode Loper. Bijzonder is hoe we het project hebben afgesloten: alle medewerkers mochten voor op de muur in het café een vogel tekenen, die een mode-item vasthoudt. Dat is exemplarisch voor hoe dit project tot stand is gekomen.

 

 

 

 

Wist je dat

In Nederland zijn er vier uitvoeringsorganisaties waar je terecht kunt voor het aanvragen van EFRO-subsidies. Dit kan in Noord-, Oost-, Zuid- en West-Nederland. Kijk voor meer informatie op de pagina 'Fondsen'.

Deze onderverdeling is als volgt: 190 miljoen voor het landsdeel West, 114 miljoen voor Zuid, 104 miljoen voor Noord en 100 miljoen euro voor Oost. Veel geld waarbij het er vooral gaat om het ondersteunen van het innovatieve MKB. En het bevorderen van de koolstofarme economie.

Het gaat om de volgende vier thema's: Innovatie bij het MKB, Geld maken met kennis, Koolstofarme economie en Duurzame ontwikkeling in de vier grote steden

Je herkent deze projecten aan het EFRO-logo op hun website, brochure, bouwbord, gebouw of poster.

Ben jij nieuwsgierig naar deze projecten? Een keer per jaar organiseren we de Europa om de hoek Kijkdagen. Grijp deze kans en kom langs! Kijk voor meer informatie op www.europaomdehoek.nl/kijkdagen

Europa om de hoek

Europa om de hoek

Europa werkt samen met Nederlandse ondernemers, overheden en scholen al jaren aan economische groei en de oplossing van maatschappelijke vraagstukken. Zo zijn in Nederland een heleboel verschillende projecten die deels worden gefinancieerd met Europees geld.

Ben je benieuwd welke projecten zich bij jou om de hoek bevinden? Op deze website kun je honderden projecten bekijken! Heb je een idee voor een project of wil je meer weten over het aanvragen van een Europese subsidie? Dan vind je hier meer informatie:

raak geïnspireerd bekijk de fondsen