Ga naar de hoofdinhoud
Vlag Europese Unie Deze projecten zijn mede mogelijk gemaakt door diverse fondsen van de Europese Unie

LNG Dual fuel voor de Binnenvaart

Looptijd: van 1 januari 2011 tot 30 juni 2013
Plattegrond van de locatie van het project

Binnenvaart vaart groener op lng

De binnenvaart zoekt naar oplossingen om ‘groener’ te varen. Een van de manieren om dat te bereiken is het varen op lng (liquefied natural gas) in plaats van op diesel. Een massale overgang door binnenvaartschippers op het uitsluitend varen op lng is niet haalbaar, omdat een binnenvaartschip lang meegaat. En bij onvoldoende afnemers van lng zullen ook de ‘lng-bunkerpunten’ onvoldoende blijven. Er werd een tussenoplossing bedacht om deze impasse te doorbreken met het toepassen van een dubbel brandstofsysteem in een bestaand binnenvaartschip. Dit initiatief kwam van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en van de innovatieve binnenvaartondernemer Deen Shipping B.V. Deze laatste liet in zijn binnenvaartschip Argenon een lng-installatie aanbrengen, zodat zowel op lng als op gasolie (diesel) kon worden gevaren.

Dit experiment met de dual fuel-techniek werd door Kansen voor West ondersteund. Het toonde klip en klaar aan dat varen op lng de CO2-uitstoot kosteneffectief met 20 tot 25% vermindert en dat er tussen 80 en 95% minder uitstoot is van zwaveldioxide, stikstofoxide en fijnstof, bij een geluidsafname van de motor van 50%. Bovendien leverde lng een groter vaarrendement op dan bij het gebruik van diesel. In het kader van dit project werd een lans gebroken voor het aanpassen van de wet- en regelgeving op dit gebied. Daarmee werd dit experiment de opmaat voor de inmiddels op veel grotere schaal toegepaste dual fuel techniek in de binnenvaart.
Zie ook het Kansen voor West-project voor de binnenvaart, waarin het aanbrengen van een SCR-katalysator centraal stond.

Wist je dat

In Nederland zijn er vier uitvoeringsorganisaties waar je terecht kunt voor het aanvragen van EFRO-subsidies. Dit kan in Noord-, Oost-, Zuid- en West-Nederland. Kijk voor meer informatie op de pagina 'Fondsen'.

Deze onderverdeling is als volgt: 190 miljoen voor het landsdeel West, 114 miljoen voor Zuid, 104 miljoen voor Noord en 100 miljoen euro voor Oost. Veel geld waarbij het er vooral gaat om het ondersteunen van het innovatieve MKB. En het bevorderen van de koolstofarme economie.

Het gaat om de volgende vier thema's: Innovatie bij het MKB, Geld maken met kennis, Koolstofarme economie en Duurzame ontwikkeling in de vier grote steden

Je herkent deze projecten aan het EFRO-logo op hun website, brochure, bouwbord, gebouw of poster.

Ben jij nieuwsgierig naar deze projecten? Een keer per jaar organiseren we de Europa om de hoek Kijkdagen. Grijp deze kans en kom langs! Kijk voor meer informatie op www.europaomdehoek.nl/kijkdagen

Europa om de hoek

Europa om de hoek

Europa werkt samen met Nederlandse ondernemers, overheden en scholen al jaren aan economische groei en de oplossing van maatschappelijke vraagstukken. Zo zijn in Nederland een heleboel verschillende projecten die deels worden gefinancieerd met Europees geld.

Ben je benieuwd welke projecten zich bij jou om de hoek bevinden? Op deze website kun je honderden projecten bekijken! Heb je een idee voor een project of wil je meer weten over het aanvragen van een Europese subsidie? Dan vind je hier meer informatie:

raak geïnspireerd bekijk de fondsen