SpoorzoneDe spoorzone is het gebied rond het NS-station Helmond. Gemeente Helmond gaat dit gebied, samen met de NS en ProRail, opknappen zodat het beter past bij het huidige centrum en het centrumplan én Suytkade. Het doel van het project Spoorzone Helmond is de ontwikkeling van een hoogwaardige stationsomgeving als onderdeel van het doorbreken van de spoorbarrière. De focus ligt bij de verbetering van de bereikbaarheid en ruimtelijke samenhang van het centrumgebied van Helmond. De ontwikkeling van de Spoorzone wordt mede mogelijk gemaakt door de Europese Unie.
Onderdoorgang en stationsgebouwMet de bouw van de onderdoorgang onder het spoor wordt de barrièrewerking van het spoor weggenomen, zodat mensen makkelijk van het centrum naar Suytkade en de Annawijk kunnen gaan en andersom. Deze onderdoorgang, die het Stationsplein verbindt met de Engelseweg-Floreffestraat, wordt zo'n 30 meter breed met drie rijbanen met aan beide zijde een strook van 8 meter voor langzaam verkeer. De onderdoorgang is bedoeld voor auto’s, lijnbussen, taxi’s, fietsers en voetgangers. Op die manier wordt de spoorzone een OV-knooppunt waar trein, bus, fiets, voetganger, automobilist en taxi elkaar ontmoeten. Daarnaast gaat in juni 2013 de bouw van start voor het nieuwe stationsgebouw. Dit wordt een ovaal gebouw met veel glas, duurzame materialen en een groen dak met sedumbeplanting.
Werkzaamheden SpoorzoneTot media 2014 wordt er gewerkt bij het NS-station Helmond. Naast de aanleg van de onderdoorgang, wordt ook het Stationsplein vernieuwd. Eveneens gaat het busstation op de schop. Er is een nieuwe fietsenstalling gebouwd, die plek biedt aan 2.000 fietsen. Aan de Engelseweg worden nieuwe parkeerplaatsen gerealiseerd en een gedeelte van de Verlengde Stationsstraat wordt opnieuw ingericht. Er komt dus ook een nieuw stationsgebouw. Als alles volgens planning verloopt, zijn de werkzaamheden eind 2013 klaar.
Officiële OP-Zuid projectnaam: Inrichting openbare ruimte stationsomgeving Helmond.