Ga naar de hoofdinhoud
Vlag Europese Unie Deze projecten zijn mede mogelijk gemaakt door diverse fondsen van de Europese Unie.

UCANDATA? / SENTRAC TELEMATICA PROEFTUIN

Looptijd: van 1 juni 2016 tot 30 juni 2019

Beijer Automotive BV (Beijer Automotive) uit Schijndel is een wereldwijd erkende autoriteit op het gebied van automotive-CAN netwerken en het ontsluiten en interpreteren van voertuigdata en signalen. Middels haar gepatenteerde Bus to Signal Interface? (B2S) en Beijer CAN Interface (BCI) platform (= OBU ? On Board Unit) kan Beijer alle denkbare voertuiginformatie leveren, zoals snelheid, toerental, stuurwielpositie, range en state of charge, verbonden met laadsysteem, afstand tot voorligger, kilometerstand, gebruik van rem, verlichting, ruitenwisser of alarmlichten. De CAN oplossingen van Beijer worden al jaren ingezet voor track & trace, fleetmanagement systemen, taximeter-systemen, systemen in overheidsvoertuigen etc., waarbij CAN data technologie wordt gebruikt om informatie over verbruik, snelheid of kilometerstand voor de betreffende toepassingen beschikbaar te maken.

Door in deze bestaande systemen de nu aanwezige CAN technologie uit te breiden met extra interpretatiekennis worden deze systemen geschikt gemaakt om, naast de informatie die gebruikers voor hun eigen toepassingen nodig hebben, ook additionele informatie te leveren, waardoor Big Data toepassingen voor weer, verkeer, logistiek en luchtkwaliteit beschikbaar gemaakt kunnen worden.
Middels 3G/4G (straks 5G) communicatie en met de opkomende co?peratieve systemen die via WiFi-P van voertuig naar voertuig en van voertuig naar wegkantsystemen communiceren kunnen deze additionele data worden doorgestuurd naar bijvoorbeeld verkeerscentrales.

Hiervoor is een 1e demonstratie testomgeving (het uCanData? platform) ingericht. Op dit platform worden de algoritmen verder ontwikkeld om van meer sensordata relevante informatie te maken. Te denken valt aan bv het gebruik van mistlampen, ruitenwissers en alarmlichten, of de waarde van de buitentemperatuursensoren in voertuigen, om mist- of regenwaarschuwingen te genereren of de kans op gladheid te bepalen. Een wegbeheerder kan deze informatie gebruiken om een adviessnelheid aan te passen, of een waarschuwing uit te sturen.
Met het uCanData? platform is de architectuur voorbereid om sensordata in te kunnen zetten om real-time verkeersmanagement informatie te genereren en deze aan te leveren aan nieuwe en bestaande verkeerscentrales van bv Rijkswaterstaat en Highways England. Dit is recentelijk in een POC gedemonstreerd.

Daarnaast worden met Van den Borne en Fleuren sensordata uit tractoren en werktuigen onderzocht om na te gaan of deze via hetzelfde uCanData? platform verwerkt kunnen worden, zodat daarmee precisielandbouw toepassingen van waardevolle informatie voorzien kunnen worden. Landbouw tractoren en werktuigen worden van CAN-bus interfaces en interpretatie technologie voorzien die data ontsluiten waarmee de database met Big Data voor precisielandbouw toepassingen gevoed kunnen worden. Hiervoor zal bestaande automotive technologie worden ingezet in de Agro&Food sector.
Hierdoor ontstaat er extra verrijkte verkeersmanagementinformatie doordat bewegingen van landbouwvoertuigen in het verkeer worden toegevoegd. Locatie van langzaam verkeer en modder op wegen kunnen worden meegenomen in verkeersadviezen en analyses. Ook kan informatie mbt weersomstandigheden, die gegenereerd zijn mbv voertuigsensordata geaggregeerd en ingezet worden bij landbouwtoepassingen.

Met het uCanData? proeftuin project wordt het aantal voertuigen dat sensordata genereert opgeschaald tot een significante en bruikbare schaal. Ook zullen andere informatie stromen worden toegevoegd, zoals data uit OEM merk systemen en weerinformatie. Zo wordt op het gebruikte open Microsoft Azure Database platform een virtuele proeftuin in de Cloud gecre?erd voor gebruikers van deze geaggregeerde data waarmee applicatiebouwers nieuwe toepassingen kunnen bouwen.
De uCanData proeftuin kan gebruik maken van de faciliteiten zoals die in het ?Praktijkcentrum precisielandbouw? van Van den Borne en ZLTO wordt gerealiseerd voor praktijkproeven en verificatie.
Ook kunnen systeemleveranciers aansluiten op de proeftuin om de databronnen te versterken en om zelf nieuwe diensten te ontwikkelen.

Binnen het consortium zijn alle disciplines aanwezig om deze virtuele proeftuin te realiseren, van engineering en ontwikkeling tot leveranciers van brondata en marktpartijen en gebruikers. Het project wordt met grote belangstelling gevolgd door Rijkswaterstaat (tbv verkeersmanagement en infra beheer) en door hen ondersteund, evenals door de BOM, Fontys, NXP en Goudappel Coffeng. Beijer en Microsoft trekken in dit project samen op om de Big Dataverwerking op het Azure platform verder te ontwikkelen.

Wist je dat?

In Nederland zijn er vier uitvoeringsorganisaties waar je terecht kunt voor het aanvragen van EFRO-subsidies. Dit kan in Noord-, Oost-, Zuid- en West-Nederland. Kijk voor meer informatie op de pagina 'Fondsen'.

Deze onderverdeling is als volgt: 190 miljoen voor het landsdeel West, 114 miljoen voor Zuid, 104 miljoen voor Noord en 100 miljoen euro voor Oost. Veel geld waarbij het er vooral gaat om het ondersteunen van het innovatieve MKB. En het bevorderen van de koolstofarme economie.

Het gaat om de volgende vier thema's: Innovatie bij het MKB, Geld maken met kennis, Koolstofarme economie en Duurzame ontwikkeling in de vier grote steden

Je herkent deze projecten aan het EFRO-logo op hun website, brochure, bouwbord, gebouw of poster.

Benieuwd welke projecten dit zijn? Kijk dan op www.europaomdehoek.nl/kijkdagen!

Europa om de hoek

Europa om de hoek

Europa werkt samen met Nederlandse ondernemers, overheden en scholen al vele jaren aan economische groei en oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Zo worden er in Nederland een heleboel projecten deels gefinancierd met Europees geld om onze wereld mooier te maken. 
Ben je benieuwd welke projecten zich bij jou om de hoek bevinden? Op deze website kun je honderden projecten bekijken! 

 

raak geïnspireerd bekijk de fondsen