Het project is nog in volle gang. De bedoeling is dat er een intensieve en brede wisselwerking ontstaat tussen vissers, certificeerders, handel, lokale middenstand en toeristische organisaties.
Op elk van de drie vismarkten komt een informatiepunt met wetenswaardigheden over de visserij, verduurzaming en de lokale vissershistorie. Om de communicatie te verbeteren ontwikkelen de drie vismarkten met elkaar een communicatieplan. De vismarkten staan voor de verkoop van dagverse duurzame vis en hechten er veel waarde aan dit ook bij het publiek te kunnen aantonen. Het ontwikkelen van criteria hiervoor is dan ook een van de prioriteiten.
De verse vismarkt in Den Oever bestaat al sinds 2004. Met behulp van het project ‘zeeverse vismarkten’ kan de markt verder professionaliseren. In Den Helder en Oudeschild start een zelfde soort markt. Het idee is ‘het verhaal van de visserman’ onder de aandacht te brengen bij toeristen en andere afnemers. In Oudeschild zijn deelnemers aan het project druk met het geschikt maken van het gebouw (een nettenschuur) als vestigingsplaats voor de markt. Naast de markt komt er ook een mogelijkheid voor het organiseren voor kookworkshops. Den Oever richt zich op verdere professionalisering, zoals een investering in verbetering van de faciliteiten. Den Helder tenslotte, investeert in het verbeteren en optimaliseren van de Fresh Fish winkel.